سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیشه شیر ممنوع! - خبرآنلاین


 

  • شیشه شیر ممنوع! - خبرآنلاین

    امروزه تبلیغات گسترده شرکت های اقتصادی برای تغذیه با شیر خشک ضرورت آگاهی بخشی از تاثیرات مثبت تغذیه با شیر مادر را دوچندان می سازد.

    بنابراین با توجه به در پیش گرفتن سیاست های افزایش جمعیت برای گام نهادن دراین مسیر باید بسترها را برای رشد و پرورش نسلی سالم با توجه به نیازها و خواسته های مادران فراهم کرد.

    حق و حقوق مادران در دوران زایمان و شیردهی، تاثیرات منفی شیرخشک بر کودکان و امکانات پیش بینی شده برای شیردهی ماداران اعم از خانه دار و کارمند از جمله موضوعات مهمی بود که در نشست مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز، کارشناس مسئول بهداشت دانشگاه علوم پزشکی این استان و رئیس انجمن پزشکان کودکان و مسئول کارگروه تکامل عصبی کودکان این استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    براساس آمار مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز 38.5 درصد از مادرانی که دارای کودکان زیر شش سال در البرز هستند تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این درصد باید 2.5 درصد درسال افزایش یابد.

    برای رسیدن به هدف مهم علاوه آگاه سازی مادران از حقوق خود در دوران زایمان و شیردهی، ایجاد فضاهای مناسب برای ارتباط مادر و کودک، همکاری کارفرمایان به منظور پرورش نسلی سالم با ارائه مرخصی به مادران، اطلاع رسانی از مضرات تبلیغات گسترده شرکت های تبلیغاتی شیر خشک راهکارهایی اساسی بود که مورد تاکید قرار گرفت.

    رئیس انجمن پزشکان کودکان و مسئول کارگروه تکامل عصبی کودکان استان البرز در این باره گفت: هزار روز طلایی تولد انسان از تشکیل نطفه تا پایان شیردهی از اهمیت بالایی در زندگی اشرف مخلوفات برخوردار است.

    دکتر محمد زنوزی اظهار داشت: از نظر عصب شناسی قبل از مدرسه رفتن سرنوشت مغز و زندگی از نظر رفتار مشخص می شود که ریشه های شکل گیری عاطفه، قدرت بیان، نفوذ اجتماعی و موفقیت های اقتصادی به سه سال اول تولد بستگی دارد.

    وی افزود: 90 درصد رشد فیزیکی مغز در سه سال اول تولد رخ می دهد و شیر فقط یک ماده نیست بلکه منبع مهرورزی است که کودک با آن ارتباط می یابد بطوریکه میزان ساعت های هم آغوشی مادر و کودک با رشد کلامی او مرتبط است.

    زنوزی خاطرنشان کرد: مفهوم شناخت از محیط در هزار روز اول تولد شکل می گیرد و در البرز ظرفیت های قابل توجهی برای آگاهی بخشی این مهم وجود دارد.

    این پزشک متخصص بخش قابل توجهی از بروزسرطان های شایع در زنان را کاهش تغذیه انحصاری شیر مادر دانست و گفت: در حالی که در قرآن کریم مکرر به این مهم توجه شده اما برخی از مادران به آن توجهی ندارند.

    زهرا سادات کارشناس مسئول برنامه سلامت مادران و نوزادان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز می گوید: اکنون 81 مرکز خدمات جامع با 202 پایگاه به همراه 75 خانه بهداشت برای خدمات مراقبتی از صرف روزگی تا پنج سالگی کودکان فعال شده است.

    وی ادامه داد: همچنین 9 بیسمارستان دوستدار کودک برای این مهم فعالیت دارند و دراستان البرز 87 هزار و 500 کودک زیر دوسال وجود دارد.

    سادات تغذیه در هزار روز اول تولد را از اهداف وزارت بهداشت عنوان کرد که برای این مهم که به تاکید دستورات مبین دین اسلام نیز رسیده باید همه ارگان ها و کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی همراه شوند.

    وی خاطرنشان کرد: در بیمارستان های دوستدار کودک 10 ایتم مراقبتی و حمایتی از مادر از جمله آموزش شیر دهی، آموزش مادرهای باردار، هم اتاقی مادر و نوزاد، رعایت تغذیه انحصاری با شیرمادر و نبودتبلیغات برای شیر خشک مدنظر است.

    مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری البرز از حقوق زنان کارمند به واسطه نگاه ویژه دولت به حوزه اجتماعی در دوران زایمان و شیردهی خبرداد.

    مریم اسماعیلی فرد افزود: ساعت های شیردهی و مرخصی های مناسبی برای مادرانی که کودکان زیر شش سال دارند از سوی دولت در نظر گرفته شده که این مهم در بخش های دولت با نظارت مستمر تحت پیگیری است.

    وی تاکید کرد: مشکل فعلی ما بخش خصوصی است و براساس قوانین مادران دارای کودکان زیر 2 سال روزی یک ساعت، مادران دارای کودکان زیر شش سال می توانند با توافق کارفرما از کسر ساعت کار در قالب یک روز در هفته بهره مند شوند.

    مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز، مدت زمان مرخصی زایمان را برای مادران 9 ماه اعلام کرد.

    اسماعیلی فرد تاکید کرد: تمام دستگاه های اجرایی مکلف به اجرای این مفاد قانونی هستند و در بخش خصوصی لازم است با مذاکره با کارفرما مشکلات دراین زمینه حل شود.

    46