سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترافیک 1800 تریلی‌ در بناب


 

  • ترافیک 1800 تریلی‌ در بناب

    شهر شرقی آذربایجان شرقی در حال مطرح شدن به عنوان یکی از شهرهای فولادی کشور است و رونق این صنعت اگرچه موجب رفع بیکاری محسوس در این شهر حتی شهرهای همجوار مانند مراغه و ملکان شده، مشکلات دیگری را هم به ارمغان آورده است. در کنار مشکلات زیست‌محیطی حاصل از آلایندگی صنایع، تردد خودروهای باری سنگین و تریلی‌ها به داخل شهر را هم باید بر این مشکلات افزود که موجب تصادفات متعدد، ایجاد مزاحمت برای شهروندان و ترافیک درون‌شهری شده است. پارک این خودروها داخل خیابان‌ها و معابر کم‌عرض شهر هم بر مشکلات شهروندان افزوده است.  

    • مشاجره‌های هر روزه شهروندان و رانندگان 

    در حالی که شهروندان معتقدند پارک این خودروهای باری و ترددشان در شهر موجب سلب آسایش آنان شده، رانندگان هم تاکید دارند چاره‌ای جز این کار ندارند و در حقیقت امکان دیگری جز تردد و پارک در خیابان‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان شهرسازی آسفالت خیابان‌ها و معابر درون‌شهری بناب برای خودروهای سواری و سبک در نظر گرفته شده و آسفالت خیابان‌ها به واسطه تردد این خودروها عمر کوتاهی دارند. این آسفالت در داخل کوچه‌ها و معابر درون‌شهری کیفیت پایین‌تری دارد و در حال حاضر در اکثر معابر شهری بناب رد پای تردد تریلی‌ها و تخریب آسفالت دیده می‌شود. از سوی دیگر شهرداری هم حاضر نیست این خرابی‌های مستمر را که عاملی خارجی دارند، ترمیم کند.

    تجمع حیوانات وحشی مانند سگ، گربه و موش‌های فاضلاب زیر تریلی‌هایی که گاه تا چند روز منتظر بارگیری از کارخانه‌های اطراف بناب هستند هم موجب وحشت اهالی و مشکلات بهداشتی برای آنان شده است. خودروهایی که به راحتی به داخل شهر وارد می‌شوند و به گفته شهروندان، ماموران راهور هم مانع ورودشان نمی‌شوند. این در حالی است که رانندگان تریلی‌ها نبود امنیت و نبود پارکینگ در بناب را عامل توقف در داخل شهر می‌دانند و تاکید می‌کنند در نبود کمربند برون‌شهری و عدم تکمیل پل معلم ناچار به تردد در داخل شهر هستند.  

    به گفته اهالی شهر روزانه یک یا چند تصادف یا مشاجره میان رانندگان تریلی‌ و شهروندان و حتی رانندگان خودروهای سواری رخ می‌دهد. نتیجه این برخوردهای فیزیکی یا مشاجرات لفظی سلب آسایش روانی شهروندان و وارد آمدن خسارت‌های جانی و مالی به 2 طرف است به‌ویژه درباره کسانی که در مجاورت ده‌ها واحد صنعتی فولادی بزرگ این شهر زندگی می‌کنند. کودکان و بانوان از ترس حمله حیوانات وحشی پنهان‌شده در زیر این تریلی‌ها نمی‌توانند به‌تنهایی در کوچه تردد کنند؛ همچنین وجود بار میلگرد و آهن‌آلات در پشت این تریلی‌ها، خطرناک بودن تردد و توقف این وسائط نقلیه در شهر را افزایش می‌دهد. این در حالی است که رانندگان تاخیر در نوبت‌دهی بارگیری و تخلیه بار از سوی کارخانه‌های فولاد را از دیگر عوامل اجباری توقف خود در محدوده شهر می‌دانند.

    • اعمال قانون برای رانندگان متخلف 

    فرمانده انتظامی بناب با بیان این‌که توقف این خودروها در داخل شهر ممنوع است و ماموران راهور هم برخورد لازم را دارند، اظهار می‌کند: علاوه بر نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی، سایر نیروهای انتظامی هم در این زمینه همکاری دارند و تابلوهای ورود ممنوع در محدوده‌های مشخص‌شده در شهر نصب شده است.   «سهراب شفقی» با بیان این‌که امکان ممانعت از ورود این خودروها در تمام ساعات شبانه‌روز به شهر وجود ندارد و برخی رانندگان بومی همین شهر و ساکن بناب هستند، تاکید می‌کند: تقریباً هر روز جریمه و اعمال قانون برای خودروهای متخلف در شهر اعمال می‌شود ولی رانندگان با وجود هزینه‌های جریمه باز هم اقدام به این کار می‌کنند و برای حفظ بار خود یا به علت نبود محل پارک برای تریلی مرتکب این تخلف می‌شوند.  وی توقف تریلی‌ها در ورودی شهر و میدان اصلی این شهر را موجب کاهش دید و احتمال افزایش تصادفات عنوان می‌کند و می‌افزاید: در مورد خودروهایی که در محل‌های خطرآفرین توقف می‌کنند علاوه بر اعمال قانون، الزام به جابه‌جایی و در صورت تکرار انتقال به پارکینگ هم در نظر گرفته می‌شود.  

    • وجود 1800 تریلی در بناب و نبود پارکینگ

    فرماندار بناب با اشاره به وضعیت تردد و توقف تریلی‌ها در این شهر می‌گوید: این موضوع بارها در شورای اداری و جلسات شهری بناب و در میان مدیران اجرایی مطرح شده و با وجود این‌که بناب شهر کوچکی است، متحمل تردد و توقف روزانه صدها تریلی است. مجموع تریلی‌هایی که در این شهر وجود دارند و تردد می‌کنند به 1800 هم می‌رسد. «امین رفیعی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر در این شهر با کمبود جدی گاراژ و پارکینگ ویژه خودروهای باری سنگین مواجه هستیم و تعداد گاراژها در این شهر به نسبت گذشته افزایش نداشته و کمتر از 5 گاراژ در این شهر وجود دارد.  

    وی بیان می‌کند: توقف تریلی‌ها به خیابان‌ها محدودیتی ندارد و برخی کامیون‌ها و تریلی‌ها در داخل کوچه‌ها هم توقف می‌کنند. این مساله شکایت شهروندان و کاهش امنیت شهر را در پی دارد. بر همین اساس با همکاری خود راننده‌ها و انجمن رانندگان و اتحادیه‌های مربوطه اقداماتی آغاز شده و از کارخانه‌ها هم خواسته شده زمان بارگیری و تخلیه بار خود را منظم‌ و کوتاه‌تر کنند. فرماندار بناب از در نظر گرفتن زمینی 5 هکتاری در خارج از بناب برای احداث پارکینگ بزرگ تریلی خبر می‌دهد و می‌گوید: اقدامات تملک و کسب مجوزهای لازم در حال انجام است و اتحادیه کامیون‌داران بناب متولی اجرای کار است. در این زمینه با همکاری بخش خصوصی این پارکینگ احداث خواهد شد.  وی عنوان می‌کند: امیدواریم هرچه سریع‌تر پل معلم در این شهر به بهره‌برداری برسد تا توقف‌های مشکل‌ساز در اطراف این پل و میدان ورودی برطرف شود. با تکمیل این طرح کامیون‌های عبوری هم دیگر وارد شهر نمی‌شوند؛ البته تحقق این مهم همکاری مسئولان استانی و کشوری را طلب می‌کند.