سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آغاز عملیات پاکسازی سواحل برزیل از آلودگی نفتی


 

  • آغاز عملیات پاکسازی سواحل برزیل از آلودگی نفتی

    به گزارش ایسنا، داوطلبان و همچنین کارمندان دولت برزیل برای زدودن لایه‌های ضخیم نفت خام و قیر روی ماسه‌ها و آب‌ها از چرخ‌های دستی، بیل‌ها و دستکش‌های پلاستیکی استفاده کردند.

    منبع نشت نفت خام که برای نخستین بار در تاریخ دوم سپتامبر مشاهده شد، هنوز به صورت یک معما باقی مانده است.

    کارشناسان می‌گویند که این واقعه می‌تواند بدترین فاجعه برای صخره‌های مرجانی منطقه باشد. این واقعه حیات وحش و سواحل محبوب بسیاری را در برزیل تحت تاثیر قرار داده است.

    طبق اعلام یک آژانس محیط زیست در برزیل دست‌کم لاشه‌های 15 لاک‌پشت دریایی، دو پرنده دریایی و یک ماهی در این سواحل یافت شده است.

    هنوز مشخص نیست حجم نفت نشت شده رو به افزایش یا کاهش است و این معضل که 187 منطقه در 9 ایالت را تحت تاثیر قرار داده تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

    انستیتوی محیط زیست و منابع طبیعی تجدیدپذیر برزیل (IBAMA) اعلام کرده است که آزمایش‌ها نشان می‌دهد نفت خام نشت‌شده در سواحل برزیل، تولید کشور ونزوئلا بوده اما مقامات برزیل قادر به شناسایی کشتی مسئول این مورد نشتی نشدند.

    این انستیتو با بی‌سابقه خواندن این واقعه، اعلام کرده بود: این بدان معنا نیست که ونزوئلا مسئول نشت بوده است.

    با این حال ونزوئلا هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال این نشت نفت قبول نکرد.

    این حادثه از نشتی نفت معمولی بسیار چالش برانگیزتر است، چراکه نفت خام متراکم بر سطح آب شناور نمی‌شود و فقط هنگامی پدیدار خواهد شد که با جریان آب به سمت ساحل آورده شود. به طور مثال در این موارد موانع شناور که معمولا برای جلوگیری از شست‌وشوی نفت خام به سمت ساحل استفاده می‌شوند تاثیر کمی دارند و بنابراین عملیات پاکسازی روی تمیز کردن نفت خام هنگام رسیدن به ساحل متمرکز شده است.

    تنها در ایالت پرنامبوکو و تنها در روز شنبه 27 مهر ماه، 30 تُن نفت خام از سواحل جمع‌آوری شد.

    بنا بر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی،‌ در همین حال دادستان‌های فدرال برزیل، دولت فدرال این کشور را به عدم پاسخگویی سازمان‌دهی شده متهم کرده و اعلام کرده‌اند این نشتی باعث خسارت‌های زیست محیطی در منطقه‌ای به طول 2100 کیلومتر شده است.