سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنوز خطر ویروس کرونا جدی است


 

  • هنوز خطر ویروس کرونا جدی است
    آفتاب‌‌نیوز :

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با ویروس کرونا افزود: فرهنگ‌سازی و توانمندسازی مردم در راستای مقابله با ویروس کرونا امر مهمی است که نباید مورد غفلت واقع شود و در حال حاضر، وظیفه اصلی همه ما توجه به این موضوع است.

    وی اضافه کرد: وی ادامه داد: اهداف ما در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، بهداشت و قطع زنجیره انتقال و تکثیر ویروس بوده که این مهم بر عهده همکاران ما در مرکز بهداشت است.

    رییس دانشگاه علوم پزشکی قم: هنوز خطر ویروس کرونا جدی است

    وی گفت: در روزهای گذشته شاهد شیب ملایم افزایش مراجعات مردم به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها بوده‌ایم.

    به گزارش ایرنا، کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

    ویروس کرونا موسوم به « کوید 19» اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی‌ماه 98) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

    شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 36620023، 36620999، 36706030 و 36704368 (با پیش‌شماره 025) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

    همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.




به‌روزرسانی نقشه‌های "ویز" با اطلاعات مربوط به کروناویروس


 

  • به‌روزرسانی نقشه‌های "ویز" با اطلاعات مربوط به کروناویروس
    آفتاب‌‌نیوز :

    اغلب مردم این روزها به دلیل سفارش به رعایت شرایط قرنطینه خانگی و فاصله گذاری اجتماعی، این روزها زیاد رانندگی نمی‌کنند، چرا که کمتر از خانه بیرون می‌آیند. اما گروه پشتیبان برنامه مسیریابی "ویز"(Waze) متعلق به شرکت گوگل می‌داند که دسترسی به جزئیات خاصی مانند بسته بودن یک مسیر می‌تواند برای کسانی که مجبور به بیرون رفتن از خانه‌های خود هستند، بسیار مفید باشد. به همین دلیل این گروه با کمک گرفتن از شهروندان و انجمن‌های داوطلبانه، اطلاعات مربوط به کووید-19 و مکان‌های متاثر از شیوع این بیماری را به نقشه‌های خود اضافه کرد.

    این گروه کاری کرده است که به روزرسانی جدید نقشه‌های "ویز" شامل اطلاع از بسته شدن جاده‌ها و مسیرها، مناطق قرمز و سایر جزئیات و اطلاعات مفید باشد.

    این برنامه همچنین ویژگی جدیدی را معرفی کرده است که مکان‌های فروش مواد غذایی و اقلام ضروری را نمایش می‌دهد.

    علاوه بر این، "ویز" با سازمان‌های خیریه "WhyHunger" و "No Kid Hungry" همکاری کرده است تا بیش از 30 هزار مکان توزیع مواد غذایی اضطراری را به نقشه ایالات متحده اضافه کند.

    گروه پشتیبانی این برنامه مسیریابی از نهادهای دولتی دعوت کرده است تا در این کار مشارکت کنند و همچنین در اطلاع رسانی به مردم در مورد بسته شدن مسیرها، مکان‌های انجام آزمایش‌های پزشکی و مکان‌های توزیع مواد غذایی و سایر جزئیات همکاری کنند.




سرانجام چربی‌های بدن پس از کاهش وزن


 

  • سرانجام چربی‌های بدن پس از کاهش وزن
    آفتاب‌‌نیوز :

    البته سردرگمی زیادی درباره فرآیند چربی سوزی در بدن وجود دارد. در ادامه با آن چه طی روند کاهش وزن رخ می دهد، بیشتر آشنا می شویم.

    سرانجام چربی‌های بدن پس از کاهش وزن

    کاهش چربی چگونه رخ می دهد؟

    انرژی مصرفی بیش از حد - معمولا کالری های دریافتی از چربی ها یا کربوهیدرات ها - به شکل تری گلیسیرید در سلول های چربی ذخیره می شود. به این ترتیب، بدن انرژی لازم برای نیازهای آینده خود را ذخیره می کند. با گذشت زمان، انرژی اضافه به شکل گیری یک مازاد چربی منجر می شود که می تواند بر شکل و سلامت بدن انسان تاثیرگذار باشد. برای تقویت کاهش وزن، کالری مصرفی شما باید کمتر از میزان کالری باشد که می سوزانید تا از این طریق آن چه به نام کسری کالری شناخته می شود، شکل بگیرد. اگرچه در افراد مختلف متفاوت است، کسری 500 کالری در روز نقطه آغاز خوبی برای مشاهده کاهش چربی بدن است. با حفظ کسری کالری به طور مداوم، چربی ها از سلول های چربی آزاد شده و به بخش تولیدکننده انرژی سلول های بدن یعنی میتوکندری انتقال می یابند. در اینجا، تجزیه چربی برای تولید انرژی طی یک سری از فرآیندها رخ می دهد. در صورت تداوم کسری کالری، چربی های ذخیره شده در بدن همچنان برای تولید انرژی استفاده خواهند شد که به کاهش چربی بدن منجر می شود.

    رژیم غذایی و ورزش عوامل کلیدی هستند

    ورزش و رژیم غذایی دو عامل کلیدی برای کاهش چربی بدن هستند. همانگونه که پیشتر اشاره شد، کسری کالری موجب آزاد شدن چربی از سلول های چربی و استفاده از آنها برای تولید انرژی می شود. ورزش به واسطه افزایش جریان خون به عضلات و سلول های چربی، این فرآیند را تقویت می کند زیرا چربی های آزاد شده با سرعت بیشتری برای تولید انرژی در سلول های عضلانی استفاده شده و مصرف انرژی افزایش می یابد. برای تقویت کاهش وزن، کالج پزشکی ورزشی آمریکا حداقل 150 تا 250 دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته را توصیه کرده است که معادل 30 تا 50 دقیقه ورزش در پنج روز هفته است. برای کسب فواید حداکثری، تمرینات ورزشی باید ترکیبی از تمرینات قدرتی برای حفظ و افزایش توده عضلانی و تمرینات ایروبیک (هوازی) برای افزایش کالری سوزی باشند. از تمرینات قدرتی متداول می توان به کار با وزنه و کش های مقاومتی و از تمرینات ایروبیک می توان به دویدن و دوچرخه سواری اشاره کرد. زمانی که محدودیت کالری مصرفی و یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی با یک رژیم ورزشی مناسب ترکیب شود، احتمال تجربه کاهش چربی بیشتر است تا این که رژیم غذایی یا ورزش به تنهایی استفاده شوند.

    برای کسب بهترین نتایج، شما می توانید با یک متخصص تغذیه برای دریافت یک برنامه غذایی و یک مربی ورزشی حرفه ای برای دریافت یک برنامه ورزشی مشورت کنید.

    چربی آب شده کجا می رود؟

    با پیشرفت روند چربی سوزی، اندازه سلول های چربی کاهش چشمگیری را تجربه می کند که به بروز تغییرات مشهود در ترکیب بدن منجر می شود.

    محصولات جانبی کاهش چربی

    زمانی که چربی بدن برای تولید انرژی تجزیه می شود، دو محصول جانبی اصلی شامل دی‌اکسید کربن و آب تولید می شوند. دی‌اکسید کربن از طریق بازدم و آب از طریق ادرار، تعریق یا هوای بازدمی از بدن دفع می شود. دفع این محصولات جانبی طی انجام ورزش به واسطه افزایش نرخ تنفس یا تعریق به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

    چربی سوزی ابتدا از کجا آغاز می شود؟

    به طور معمول، افراد تمایل دارند کاهش چربی در قسمت های شکم، کفل، ران ها و باسن را تجربه کنند. در شرایطی که کاهش نقطه ای یا کاهش وزن در بخشی خاص کارایی لازم را نشان نداده است، برخی افراد معمولا کاهش وزن در بخش های خاص از بدن خود را سریع‌تر از دیگران تجربه می کنند. گفته شده است، ژنتیک و عوامل سبک زندگی نقش مهمی در توزیع چربی بدن ایفا می کنند. افزون بر این، اگر سابقه کاهش وزن و بازگشت مجدد وزن را دارید، چربی بدن ممکن است به واسطه تغییرات تدریجی در سلول های چربی به شیوه ای متفاوت توزیع شود.

    چرا حفظ وزن کاسته شده دشوار است؟

    زمانی که بیش از نیاز و توانایی بدن برای کالری‌سوزی غذا بخورید، سلول های چربی از نظر اندازه بزرگ شده و تعداد آنها افزایش می یابد. زمانی که کاهش چربی را تجربه می کنید، این سلول های چربی می توانند از نظر اندازه کوچک شوند اما تعداد آنها تقریبا یکسان باقی می ماند. از این رو، کاهش اندازه و نه تعداد سلول های چربی دلیل اصلی تغییرات در شکل بدن و لاغرتر شدن فرد است. پس زمانی که کاهش وزن را تجربه می کنید، سلول های چربی همچنان وجود دارند و اگر برای حفظ وزن کاهش یافته تلاش نکنید، آنها به راحتی می توانند دوباره از نظر اندازه بزرگ شوند. برخی مطالعات نشان داده اند که این ممکن است یکی از دلایل دشوار بودن حفظ وزن کاسته شده برای افراد باشد.

    جدول زمانی کاهش چربی

    با توجه به این که چه میزان کاهش وزن را هدف قرار داده اید، مدت زمانی که برای دوره کاهش چربی خود نیاز دارید می تواند بسیار متفاوت باشد. کاهش وزن سریع می تواند با برخی عوارض جانبی منفی از جمله کمبود ریزمغذی ها، سردرد، خستگی، از دست دادن عضله و بی نظمی های قاعدگی همراه باشد. بر همین اساس، افراد بسیاری روند آهسته و تدریجی کاهش وزن را دنبال می کنند زیرا می تواند نتایجی پایدارتر را به همراه داشته و از افزایش وزن دوباره پیشگیری کند. میزان کاهش وزن مورد انتظار به این که برنامه شما تا چه اندازه تهاجمی شکل گرفته است، بستگی دارد. برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق، کاهش 5 تا 10 درصد از وزن اولیه طی شش ماه با یک مداخله جامع در سبک زندگی، از جمله رژیم غذایی، فعالیت بدنی و تکنیک های رفتاری، می تواند امکان‌پذیر باشد.

    برخی عوامل دیگر از جمله جنسیت، سن، میزان کسری کالری و کیفیت خواب نیز می توانند بر کاهش وزن تاثیرگذار هستند. همچنین، برخی داروها ممکن است بر وزن انسان اثر بگذارند. از این رو، مشورت با پزشک پیش از آغاز رژیم کاهش چربی توصیه شده است.

    زمانی که به وزن دلخواه خود رسیدید، میزان کالری مصرفی می تواند برای حفظ وزن تنظیم شود. فقط به یاد داشته باشید که تداوم ورزش منظم و مصرف یک رژیم غذایی متعادل و مغذی برای پیشگیری از بازگشت وزن و ارتقا سلامت کلی اهمیت دارد.




توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به «وسواس» در بحران کرونا


 

  • توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به «وسواس» در بحران کرونا
    آفتاب‌‌نیوز :

    علی اسدی - معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در این باره، گفت: اگر کسی چنین شرایطی دارد باید بداند اوتنها نیست. طبیعی است که همه میزانی از اضطراب را داشته باشیم. به خود بگویید «من ممکن است اضطراب زیادی داشته باشم و در این شرایط طبیعی است» یا «واقعا شرایط سختی برای همه ما است».

    علی اسدی افزود: توجه کنید که چه چیزی شروع کننده «تمیزکردن و شستن» است؟ آیا شستشو را برای رعایت توصیه های پیشگیرانه انجام می دهید؟ یا برای رهایی از افکار مزاحم و اضطراب؟

    وی بیان داشت: در این شرایط کارهای توصیه شده را انجام دهید نه بیشتر نه کمتر و سعی کنید به افکار وسواسی توجه نکنید. وقتی به توصیه‌های ارائه شده عمل کردید به خود بگویید «کافی است». اگر فکرهایی دارید مانند اینکه «آیا درست انجام دادم؟»، «مدت شستن دستم کافی بود؟» سعی کنید آنها را کنار بگذارید.

    اسدی در ادامه توضیح داد: اخبار را تنها یک بار در روز از منبع معتبر پیگیری کنید. از چک کردن مکرر اخبار و خواندن مکرر مطالبی در مورد ویروس خودداری کنید.

    معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: میزان خطر را بیش از آنچه هست تخمین نزنید. درست است ابتلا به ویروس کرونا نگران‌کننده است، اما تعداد زیادی از افراد مبتلا علایم خفیف و متوسط دارند.

    اسدی بیان کرد: سعی کنید روی موضوع کرونا و نگرانی های آن کمتر تمرکز کنید و سعی کنید خودتان را با کارهای دیگری سرگرم کنید. به «اکنون» و «اینجا» تمرکز کنید. در حال حاضر و اینجا همه چیز برای من مناسب است. دائم فکر نکنید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟

    وی تصریح کرد: سعی کنید عدم قطعیت را بپذیرید. اضطراب ریشه در عدم تحمل ابهام دارد. شما ویروس را نمی‌بینید و نمی‌توانید صددرصد مطمئن شوید همه چیز امن است. به هر حال ما همه چیز را نمی‌توانیم کنترل کنیم.

    اسدی با اشاره به این که در صورت آزار دهنده بودن علایم و ادامه دار بودن آن، اگر با وجود به کارگیری روش‌های خودمراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره خود را حفظ کنید با پزشک، روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید، گفت: در حال حاضر بسیاری از خدمات درمانی به صورت آنلاین و تلفنی ارائه می شوند.




بررسی فناوری هوش مصنوعی در دوربین Huawei P40 Pro؛ لنز‌های هوشمند


 

  • بررسی فناوری هوش مصنوعی در دوربین Huawei P40 Pro؛ لنز‌های هوشمند
    آفتاب‌‌نیوز :

    پرچمدار جدید هوآوی یعنی Huawei P40 Pro به چهارگانه دوربین مجهز شده است تا نیاز‌های کاربران در زمینه‌های مختلف را برآورده کند. این دوربین‌های قدرتمند تصاویر با کیفیتی را برای شما ثبت خواهند کرد، اما این تمام ماجرا نیست و فناوری جدیدی نیز به این مجموعه اضافه شده تا قابلیت‌های کاربردی و متنوع جدید برای کاربر ایجاد کرده و تجربه متفاوتی را برای او هنگام استفاده از دوربین رقم بزند. این فناوری همان هوش مصنوعی (AI) است که به صورت تکاملیافته در دوربین‌های این محصول هوآوی مورد استفاده قرار گرفته است.

    Huawei Golden Snap

    در Huawei P40 Pro، هوش مصنوعی بیشتر در بخش نرم‌افزاری و ویرایش عکس‌های ثبت شده، نقش پررنگی دارد. به عنوان نمونه قابلیت بهترین لحظه (Best Moment) به عنوان زیرمجموعه‌ای از همین بخش HUAWEI Golden Snap می‌تواند با استفاده از هوشمصنوعی و الگوریتم تشخیصی و حرکتی، حالات و احساسات افراد موجود در تصویر را شناسایی کند. برای این کار ابتدا عکس متحرکی با رزولوشن بالا ثبت شده و در مرحله بعد به کمک قابلیت Gallery Edit یک تا سه عکس از بهترین لحظات ثبت‌شده در این تصویر متحرک انتخاب خواهد شد. به این ترتیب مثلا اگر چشم یکی از افراد در تصویر بسته باشد این قابلیت با جستجو در میان فریم‌ها، آن عکسی را انتخاب می‌کند که این مشکل در آن وجود نداشته باشد.

    بررسی فناوری هوش مصنوعی در دوربین Huawei P40 Pro؛ لنز‌های هوشمند

    قابلیت دیگر این مجموعه AI Remove Passerby است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا در قسمت ویرایشگر گالری گوشی خود با ترکیب چند فریم، عابران یا افرادی که در پسزمینه عکس حضور دارند را حذف کند. به این ترتیب، پس زمینه عکس خروجی، همان ترکیب دلخواهش خواهد بود و تمرکز صددرصدی روی سوژه اصلی شکل می‌گیرد.

    قابلیت AI Remove Reflection هم از دیگر امکانات کاربردی این مجموعه است که با به‌کارگیری هوش مصنوعی اجازه نمی‌دهد بازتابش نور، عکسی را خراب کند. به این ترتیب می‌توان در ویرایشگر گالری، لایه خاصی از عکس را حذف کرده و انعکاس نور را از بین برد.

    بهبود رنگ‌ها، تشخیص بهتر سوژه و صحنه

    با استفاده از دوربین اصلی «اولترا ویژن» (Ultra Vision)، سنسور چندطیفی دمای رنگ و الگوریتم هوش مصنوعی AWB، Huawei P40 Pro دقت رنگی معادل با 45 درصد را به دست آورده است. علاوه بر این تشخیص سوژه‌ها و صحنه‌ها به کمک هوش مصنوعی با تحلیل‌های دقیق‌تری صورت خواهد گرفت.

    بررسی فناوری هوش مصنوعی در دوربین Huawei P40 Pro؛ لنز‌های هوشمند

    بزرگنمایی هوشمند

    Huawei P40 Pro برای بزرگنمایی تنها به عناصر سخت‌افزاری متکی نیست. به بیان دقیق‌تر، این پرچمدار، از سیستم‌های نرم‌افزاری نیز استفاده می‌کند که هوآوی برای آن‌ها عناوین Field of View Fusion و AI RAW را در نظر گرفته است. این قابلیت‌ها در واقع ترکیبی از بزرگنمایی اپتیکال و دیجیتال بر پایه الگوریتم‌های هوشمند هستند. به این ترتیب، تا بزرگنمایی 2 برابری تنها از دوربین اصلی استفاده می‌شود و دوربین تله هم در بزرگنمایی 5 برابری و بالاتر مورد استفاده قرار خواهدگرفت. برای بزرگنمایی میان این دو مقدار، Huawei P40 Pro از الگوریتمی ترکیبی استفاده می‌شود که اطلاعات هر دو دوربین را با هم ترکیب می‌کند. در این سیستم چند فریم RAW دوربین اصلی و تله با هم ترکیب شده تا بتوان به فریمی با رزولوشن بالا دست پیدا کرد.

    برخلاف Huawei P30 Pro که از AI RAW تنها برای بزرگنمایی استفاده می‌کند، Huawei P40 Pro از این فناوری در ثبت تصاویر با افکت بوکه (تصاویری که قسمتی از آن‌ها مات بوده تا سوژه اصلی مورد توجه قرار بگیرد) هم استفاده می‌شود. به این ترتیب، سنسور 50 مگاپیکسلی با استفاده از الگوریتم رزولوشن بالا بر پایه AI RAW تصویری با فاصله کانونی معادل 54 میلی‌متر و البته جزئیات مناسب ایجاد می‌کند.

    فیلم‌برداری بدون لرزش

    کنار قابلیت‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی در عکاسی، هوآوی از این فناوری در بخش فیلم‌برداری گوشی نیز استفاده کرده است. به عنوان مثال هوآوی یک قابلیت ضد لرزش مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده که در شرایط مختلف و با وجود لرزش دست کاربر یا حرکت، بهترین خروجی ممکن ثبت خواهد شد.

    بررسی فناوری هوش مصنوعی در دوربین Huawei P40 Pro؛ لنز‌های هوشمند