سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت دلار و نرخ ارز آزاد در 25 فروردین 99


 

  • قیمت دلار و نرخ ارز آزاد در 25 فروردین 99

    به گزارش شفاف، بر اساس معاملات انجام شده در صرافی‌های مجاز امروز، (25 فروردین 99) هر دلار آمریکا به مبلغ 15 هزار و 600 تومان و هر اسکناس یورو به قیمت 17 هزار تومان معامله شدند.
    دلار و یورو نسبت به دیروز بدون تغییر در قیمت معامله شدند.

    دیروز دلار به قیمت 15 هزار و 600 تومان و یورو به نرخ 17 هزار تومان بود.

    شما می‌توانید جدیدترین قیمت ارز‌های پر متقاضی را در جدول ذیل مشاهده کنید:

    قیمت روز ارز در صرافی های مجاز
    ارز قیمت(تومان)
    دلارآمریکا 15.600
    یورو  17.000
    لیرترکیه 2.433
    پوند انگلیس 20.247
    درهم امارات 4.454
    یوان چین 2.322
    دلار کانادا 11.671
    ریال قطر  4.474
    دینار عراق 14
    دلار استرالیا 10.340



دمای هوا در قطب جنوب به بالای 20 درجه رسید


 

  • دمای هوا در قطب جنوب به بالای 20 درجه رسید

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پس از آنکه دمای هوای 20.75 درجه سانتی‌گرادی در جزیره‌ای در قاره جنوبگان ثبت شد دمای هوا در این قاره برای اولین بار از 20 درجه سانتی‌گراد فراتر رفت.

    کارلوس شافر، محقق علوم هواشناسی برزیلی در این باره گفته است که هرگز چنین درجه حرارت بالایی را در قطب جنوب شاهد نبوده‌اند.

    در هفته گذشته هم قطب جنوب شاهد دمای 18.3 درجه سانتی گراد در شبه‌جزیره جنوبگان بود که بخش شمالی قطب جنوب محسوب می‌شود.

    درجه حرارت اخیر در ایستگاهی در جزیره "سیمور" ثبت شده است.

    هر چند که این درجه حرارت یک رکورد بالاست، اما این محقق تاکید کرده که ثبت این دما، بخشی از یک مطالعه گسترده نیست و نمی‌توان از آن برای پیش‌بینی یک روند استفاده کرد. او گفت: این درجه حرارت به 9 فوریه و نه بخشی از مجموعه داده‌های بلند مدت مربوط می‌شود.

    این کارشناس برزیلی همچنین گفت: ما نمی‌توانیم از این وضعیت برای پیش‌بینی پدیده تغییرات اقلیمی در آینده استفاده کنیم. این فقط یک سیگنال است که نشان می‌دهد اتفاقات متفاوتی در آن منطقه رخ می‌دهد.

    بنابر اعلام سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل، دمای هوا در قطب جنوب در بیش از 50 سال گذشته تقریبا سه درجه افزایش داشته است و در حدود 87 درصد از یخچال‌های طبیعی در امتداد سواحل غربی آن پسروی کرده‌اند.

    این سازمان همچنین گفته که در بیش از 12 سال گذشته یخچال‌های طبیعی به دلیل گرم شدن کره زمین "پسروی سریع" نشان داده‌اند.

    ماه گذشته هم گرم‌ترین ژانویه در قطب جنوب بود.

    دانشمندان علوم هواشناسی هشدار داده‌اند که گرمایش جهانی سبب ذوب شدن یخچال‌ها در قطب جنوب شده و در نهایت باعث بالا آمدن سطح آب دریاها تا دست کم سه متر در قرن‌های آینده می‌شود.

    رکورد قبلی برای کل منطقه جنوب که شامل قاره، جزایر و اقیانوس در منطقه قطب جنوب است، 19.8 درجه سانتی گراد بود که در ژانویه 1982 به ثبت رسید. در ژوئیه گذشته، در منطقه قطب شمال دمای 21 درجه سانتی‌گراد به ثبت رسید. این دما در پایگاهی در شمالی‌ترین نقطه جزیره الزمیر در مجمع الجزایر قطبی کانادا ثبت شد.




منتظر چه تلفن‌های هوشمندی در سال 2020 باشیم (1)| گوشی‌های با صفحه تاشو، اتصال 5G و دوربین‌های معرکه


 

  • منتظر چه تلفن‌های هوشمندی در سال 2020 باشیم (1)| گوشی‌های با صفحه تاشو، اتصال 5G و دوربین‌های معرکه

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌نت تلفن‌های هوشمند سالی فوق‌العاده را گذراندند و گرایش‌های عمده‌ای به وجود آمدند که در سال 2020 با گوشی‌هایی مانند سامسونگ گلکسی S11 و هوآوی P40 پرو ادامه می‌یابند.

    نخستین تلفن‌های با قابلیت اتصال به شبکه 5G در سال 2019 به بازار آمدند که می‌توانند سرعت بسیار بالای اتصال اینترنتی را پشتیبانی کنند. همچنین در سال 2019 شاهد به بازار آمدن گوشی‌هایی با صفحه‌های نمایش تاشو بودیم: سامسونگ گلکسی فولد، هوآوی میت ایکس و موتورولا ریزر. 

    باتری‌های گوشی‌هایی که در سال گذشته به بازار آمدند هم سریع‌تر شارژ می‌شدند و هم مدت طولانی‌تری شارژشان را حفظ می‌کردند، سیستم‌های عامل ویژگی‌های جدیدی (مانند مود تاریک) پیدا کردند و دستیارهای دیجیتال گوشی‌ها هوشمندتر شدند. 

    دوربین‌های گوشی‌ها به حسگرهای جدیدی مجهز شدند و کیفیت ضبط تصاویر هم بالا رفتاز تکنولوژی زوم پریسکوپی تا عکاسی آسترو در گوشی پیکسل 4.

    آشنایی با تازه‌ترین تلفن‌های گوگل: پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس‌ال

    برای سال آینده انتظار می‌رود، این ویژگی‌های جدید تقویت شوند و  قابلیت‌های جدید هم به آنها اضافه شود- دوربین‌هایی با مگاپیکسل‌های بسیار بالا، تلفن‌هایی با باتری‌های بسیار بزرگ و صفحه‌های نمایشی که گرافیک‌های عالیتری را به شما می‌دهن. تلفن‌های بیشتری از 5G پشتیبانی خواهند کرد. ما همچنین وضعیت تلفن‌های تاشو بیشتر مشخص خواهد شد و اینکه آیا دوره جذاب تجربه آنها در سال 2019 ادامه خواهد یافت یا نه.

    سامسونگ گلکسی S11   از شبکه 5G  حمایت می‌کند

    • گوشی‌های بیشتری از شبکه 5G پشتیبانی خواهند کرد

    شبکه‌های 5G در سال 2019 در بعضی کشورها از جمله چین به راه افتادند و دست  کم چند تلفن هوشمند به بازار آمد که از 5G حمایت می‌کنند. اغلب این تلفن‌ها گونه‌هایی از مدل‌های پرمیوم گوشی‌ها بودند که قیمت‌های بالا داشتند و شبکه‌های 5G چندانی را در اختیارشان نبود.

    ما چند مورد موفقیت گوشی‌های 5G هم رخ داد. سامسونگ در  ماه سپتامبر (شهریور) اعلام کرد که در کره جنوبی 2 میلیون گوشی 5G ( مانند سامسونگ گلکسی S11) فروخته است و برخی از برندها گوشی‌های 5G ارزان‌تر را به بازار عرضه کنند، از جمله شیائومی Mi 9 Pro که قیمتی 520 دلاری دارد. اما در مجموع باید گفت هنوز نه تراشه‌های گوشی‌ها و نه باتری‌هایشان کارآمدی کافی برای اتصال 5G را ندارند.

    تلفن‌های 5G در دماهای بالا ممکن است داغ‌کنند و ارتباط 5G تلفن قطع می‌شود تا دمای داخلی تلفن کاهش یابد.

    با وجود این مشکلات شبکه‌های 5G  در نهایت گسترش خواهند یافت و گوشی‌های بیشتری با توان پشتیبانی از آن به بازار خواهند آمد.

    سامسونگ فولد

    • تلفن‌های جدید با صفحه نمایش تاشو به بازار می‌آیند

    اگر سال 2019 سالی بود که تلفن‌های تاشو به واقعیت پیوستند، سال 2020 سالی است که در آن معلوم می‌شود آیا این نوع صفحه نمایش آینده‌ای بالقوه دارد یا نه یا این که مانند صفحه‌های نمایش سه‌بعدی به فراموشی سپرده خواهند شد.

    سامسونگ، موتورولا و هوآوی تلفن‌های تاشویی را هر کدام با طراحی خاص خودشان به بازار فرستادند. سامسونگ گلکسی فولد  طراحی یک کتاب را دارد که به صورت یک تبلت باز می‌شود. هوآویی میت ایکس که بزرگتر هم هست، یک صفحه بزرگ تاشو در طرف بیرونی وسیله دارد که به سه شکل متفاوت قابل استفاده است. موتورولا ریزر تلفن کوچکی است که به صورت عمودی باز می‌شود و درون آن یک صفحه نمایش باریک و بلند قرار دارد.

    گوشی‌های با صفحه تاشو صفحه نمایش بزرگتری را در یک بدنه بسیار کوچکتر در اختیار شما می‌گذارند. البته این گوشی‌ها در سال 2019 بسیار گران بودند، از 1500 دلار برای موتورولای ریزر تا بیش از 2000 دلار برای گالاکسی فولد و حدود 2400 دلار برای هواوی میت ایکس.

    این گوشی‌ها دست کم 50 درصد گران‌تر از گوشی‌های پرمیوم بسیار پرقدرتی مانند آیفون 11 پرو با قیمت حدود 1000 دلار هستند. از طرف دیگر در نظر داشته باشید که صفحه‌های نمایش تاشوی این تلفن‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند که نسبت به شیشه بسیار شکننده‌تر است. این صفحه‌ها همچنین در برابر خش و آسیب‌های ناشی از فشار مستقیم هم حساس‌ترند.

    می‌دانیم که گونه‌های جدید فولد، ریزر و میت ایکس در سال 2020 به بازار خواهنند آمد. شرکت‌هایی مانند ال‌جی، شیائومی و تی‌سی‌ال هم اعلام کرده‌اند که در حال آزمایش طراحی‌های تلفن‌های تاشو هستند.

    سامسونگ از هم اکنون روی یک تلفن تاشوی جدید کار می‌کند که مانند موتورولا ریزر به طور عمودی باز می‌شود. همچنین گزارش شده است که سامسونگ تا ماه اوت 2020 گوشی گلکسی فولد 2 را به بازار خواهد فرستاد.

    هوآوی میت ایکس

    • دوربین‌های گوشی‌ها باز هم ارتقا پیدا می‌کنند

    کیفیت دوربین یکی از سه دلیل اصلی، علاوه بر صفحه نمایش و عمر باتری، برای خریدن یک تلفن نسبت به تلفن دیگر است.

    دوربین‌های تلفن‌های همراه در سال 2019 با پیشرفت‌ها در کیفیت تله‌فتو و پیشرفت در پردازش تصویر گام‌های بلندی را به جلو برداشت. برای مثال، حسگرهای تله‌فتو و/یا واید-‌انگل (زاویه‌باز) اکنون به استاندارد دوربین‌های تلفن‌های پیشرفته بدل شده‌اند. هوآیی P30 Pro به خصوص از لحاظ داشتن لنز پریسکوپی قابل توجه است که با استفاده از ترکیب نوری و دیجیتال نتایج عالی از لحاظ زوم به دست می‌دهد.

    برندهای تلفن همچنین از حسگرهای پیچیده و پردازش پس از گرفتن تصویر برای ایجاد عکسی استفاده می‌کند که فقط با عکس‌های  دوربین‌های DSLR قابل‌مقایسه است. گوشی گوگل پیکسل 4 به خصوص در سال 2019 با ارائه امکان گرفتن عکس به شیوه «آسترو» مورد توجه قرار گرفت. عکاسی آسترو امکان گرفتن عکس‌های واضح از آسمان پرستاره را به شرط قرار داشتن در یک محیط تاریک را می‌دهد.

    پردازشگرهای جدید تلفن‌ها در سال 2020 امکان حمایت از دوربین‌های 200 مگاپیکسلی را می‌دهند و پیشرفت‌های بیشتری در زمینه عکاسی تله‌فتو و عکاسی با زاویه بسیار باز (اولترا واید) به خصوص با استفاده از زوم اپتیکال 5x در تلفن‌های رده بالا  رخ خواهد داد.  گرفتن ویدئوهای اسلو موشن و با وضوح بالا نیز با توجه بپردازشگرهای قوی‌تر در تلفن‌ها تقویت خواهد شد.

    هوآوی P30 Pro




شاخص 148 آلودگی هوا در پایتخت | یک هفته تعطیلی مدارس تهران را پاک نکرد


 

  • شاخص 148 آلودگی هوا در پایتخت | یک هفته تعطیلی مدارس تهران را پاک نکرد

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: وضعیت کیفی هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

    رستگاری افزود: در بازه زمانی 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 صبح امروز سوم دی‌ ماه شاخص آلودگی هوا 148 و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

    شاخص آلاینده منو اکسیدکربن قابل قبول (59)، دی اکسید گوگرد پاک (27)، ازن پاک (10)، دی‌اکسید نیتروژن ناسالم برای گروه‌های حساس (108)، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون قابل قبول (93)، و ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون ناسالم برای گروه‌های حساس (148) بوده است.

    شاخص آلودگی هوای کمتر یا مساوی 50 به معنای هوای پاک (سبز)، از 51 تا 100 قابل قبول (زرد)، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، 151 تا 200 ناسالم برای همه گروه‌ها (قرمز)، 200 تا 300 بسیار ناسالم (بنفش)، 300 تا 500 خطرناک (قهوه‌ای) تعریف شده است.




هفته‌ای پر بارش در پیش است | تهران امشب بارانی است


 

  • هفته‌ای پر بارش در پیش است | تهران امشب بارانی است

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امین حسین نقشینه روز دوشنبه گفت: امروز بارش‌ها در نوار غربی کشور از جمله استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی آغاز می‌شود و سامانه بارشی که در این استان‌ها فعال شده به تدریج تا دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران کشیده می‌شود و امروز تهران بارانی خواهد شد و در آبعلی، دماوند و فیروزکوه برف خواهد بارید.

    وی اظهار داشت: در مناطقی از مرکز و جنوب کشور به تدریج بارش‌های پراکنده آغاز می‌شود و با شمالی شدن جریانات هوا، بارش‌ها در سواحل شمالی کشور آغاز شده و از ظهر فردا دریای خزر نیز مواج خواهد شد.

    نقشینه ادامه داد: امروز شدت بارش‌ها در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و شمال خوزستان خواهد بود که موجب آب‌گرفتگی معابر در این استان‌ها می‌شود بنابراین هم‌وطنان مراقب باشند. تا صبح فردا بارش‌ها در این مناطق تداوم دارد و مناطقی از جنوب، دامنه‌های جنوبی البرز مانند سمنان بارش‌های پراکنده آغاز خواهد شد که بر روی ارتفاعات زاگرس مرکزی و البرز مرکزی امروز و فردا بارش‌ها به شکل برف پیش‌بینی شده است.

    وی اظهار داشت: فردا شدت بارش‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس، شرق خوزستان و شمال هرمزگان خواهد بود که وجود آب‌گرفتگی معابر و بالا آمدن آب رودخانه‌ها دور از انتظار نیست و هموطنان باید مراقب باشند.

    نقشینه افزود: این سامانه سه‌شنبه شب از شرق کشور خارج می‌شود و چهارشنبه در مناطقی از شمال شرق، جنوب غرب، سواحل خلیج فارس در استان‌های بوشهر و هرمزگان بارش‌های پراکنده خواهیم داشت، استان‌های ساحلی خزر از روز چهارشنبه افزایش دمای موقتی خواهد داشت چون چهارشنبه با شمالی شدن جریانات هوا از غرب سواحل افزایش ابر خواهیم داشت و بارش‌ها در گیلان آغاز می‌شود و پنجشنبه گستره بارش‌ها را در سواحل خزر خواهیم داشت.

    کارشناس سازمان هواشناسی گفت: روز پنجشنبه سامانه بارشی جدیدی از غرب و شمال وارد کشور می‌شود که به تدریج به دامنه‌های جنوبی البرز کشیده خواهد شد و استان‌های البرز، تهران، سمنان و به تدریج شمال شرق بارانی می‌شود.

    وی ادامه داد: این سامانه بارشی برای شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز به شکل برف خواهد بود چون موجب کاهش دما در این مناطق می‌شود. همچنین برای مناطقی از جنوب  غرب و جنوب بارش‌ها به شکل پراکنده خواهد بود، جمعه از شدت این سامانه بارشی در شمال غرب کشور کاسته و در جنوب غرب، غرب و جنوب تقویت می‌شود.

    کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز بعدازظهر بارش‌های پراکنده در تهران آغاز می‌شود و از اواخر وقت امشب، پایتخت بارانی خواهد بود که در ارتفاعات و مناطقی مانند آبعلی، دماوند و فیروزکوه بارش برف پیش‌بینی شده است، فردا شاهد مه رقیق در تهران خواهیم بود و اوایل شب فردا با وزش باد ابرها کاهش پیدا می‌کنند، اما چهارشنبه کمی ابری و نیمه ابری می‌شود و اوایل شب پنجشنبه بارش باران آغاز و جمعه هم باران و برف خواهد داشت.

    وی گفت: در واقع بارش در تهران از پنجشنبه آغاز می‌شود که شاهد افزایش کیفیت هوا خواهیم بود، کمینه دمای امروز مهرآباد 7 درجه بالای صفر و شمیرانات 4 درجه بالای صفر بود و بیشینه دمای امروز تهران به 13 درجه بالای صفر خواهد رسید.

    نقشینه اظهار داشت: شهرکرد با دمای 5 درجه زیر صفر و بندرعباس 28 درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین نقاط کشور در 24 ساعت گذشته بودند.